De bekende blauwe champignonbakjes gaan verdwijnen uit de supermarkten. Voor Albert Heijn ontwikkelde Verstappen een nieuwe verpakkingslijn voor champignons en paddenstoelen. De bakjes zijn volledig transparant en bestaan uit 100% gerecyclede petflessen. Daarmee zet Verstappen weer een volgende stap in het verduurzamen van de bedrijfsvoering en de productie van verpakkingsmaterialen.
De nieuwe verpakkingen van Verstappen dragen bij aan de circulaire economie waar het bedrijf veel waarde aan hecht. Mieke Verstappen, directeur van Verstappen licht toe: “Het mooie aan deze innovatie is dat het gebruikte kunststof eerder al als consumentenverpakking in de winkel gelegen heeft en uitermate geschikt is om weer een nieuwe voedselverpakking van te maken. Op deze manier kunnen we het materiaal blijvend hergebruiken. Een perfect voorbeeld van de circulaire economie.”
Er is door Verstappen uitvoerig onderzoek gedaan naar de optimale champignonverpakking. Sinds de introductie van de welbekende blauwe bakjes, zoals Verstappen die in de jaren 80 ontwikkelde, ligt deze qua vormgeving en kleur bijna onveranderd in het schap. “Daar zijn we best trots op, want dat betekent dat we iets goeds gemaakt hebben. Toch hebben we de bakjes gedurende de jaren steeds vernieuwd, maar wellicht onopgemerkt. We zijn namelijk steeds minder materiaal gaan gebruiken en we zijn 10 jaar geleden al overgestapt naar 80% gerecyclede petflessen. De nieuwe champignonverpakkingen bestaan uit 100% gerecyclede petflessen en bovendien verdwijnt nu ook de blauwe kleur. Blauw kunststof is net zo goed te recyclen, maar door de bakjes transparant te houden, wordt het voor recyclebedrijven veel interessanter.” vertelt Mieke Verstappen. De nieuwe verpakkingen worden in eerste instantie uitgerold bij Albert Heijn. Andere supermarkten zullen op termijn deze trend mogelijk volgen.